فناوری برای فناوری

فناوری برای فناوری

با آرزوی گسترش انفورماتیک
فناوری برای فناوری

فناوری برای فناوری

با آرزوی گسترش انفورماتیک

سنسور های صوتی و دستگیری مجرمان

شاید داستانی را که می خواهیم برای تان تعریف کنیم در فیلم های پلیسی با ته مایه های علمی-تخیلی (به خصوص گزارش اقلیت) دیده باشید٬ ولی واقعیت این است که در بسیاری شهرهای امریکا٬ مثلا میلواکی٬ اگر کسی شلیکی بکند احتمالا در چند دقیقه خودش را تحت محاصره پلیس خواهد دید.
  این اتفاق به لطف استفاده از سنسورهای نصب شده در این شهر و ۷۴ شهر دیگر امریکا رخ می دهد که ساخت شرکت  Shot Spotter هستند٬ شرکتی که در سال ۹۵ تاسیس شده و با استفاده از سنسورهای صوتی نصب شده در محله های مختلف قادر است هر صدایی مشکوک به شلیکی را تشخیص دهد. سپس مورد ثبت شده از طریق یک نرم افزاری به طور زنده پردازش و طول و عرض جغرافیایی محل شلیک٬ استخراج می شود.


این سیستم حتی قادر است صداهای شبیه شلیک ولی در اصل متفاوت از آن را شناسایی کند٬ در ضمن قبل از ارسال هشدار به ماموران گشت٬ صدا توسط متخصصین اداره پلیس بررسی می شود تا از وقوع تیراندازی اطمینان حاصل شود.


شرکت شات اسپاتر می گوید که سیستمش در نیمه اول ۲۰۱۳ توانسته ۷۵۸۴ حادثه تیراندازی را ثبت کند که در این بین ۲۶۶۱۷ شلیک نیز صورت گرفته -یعنی به طور متوسط ۳.۵ شلیک در هر حادثه. ۶۳ درصد از شلیک ها در بین ساعات ۸ شب تا ۴ صبح رخ داده و ۵۴ درصد آنها نیز در روزهای جمعه٬ شنبه و یکشنبه.

این آمارها به کمک نیروی پلیس می آید تا پیش بینی بهتری از وقایع داشته باشند. قطعا یکی از اهداف استفاده از سیستمی مثل شات اسپاتر واکنش سریع به تیر اندازی ها است ولی این تنها مورد نیست. در اصل٬ شات اسپاتر باعث شده که در بسیاری موارد قبل از تماس مردم با پلیس٬ نیرو به منطقه رسیده و دستگیری را صورت داده باشد ولی مهم تر از آن بالا رفتن آمار کشف جرایم است زیرا مردم فقط ۱۴ درصد از شلیک ها را گزارش می کنند. جالب تر آنکه میزان تیراندازی در مناطقی که شات اسپاتر نصب شده٬ نسبت به یک سال قبل٬ ۱۸ درصد کاهش یافته.

همچنین الگوهای تیراندازی که توسط سیستم ثبت شده اند در شناسایی بازارهای محلی مواد مخدر و جای نزاع باندهای خلافکار نیز به کمک آمده اند تا پلیس بتواند به شکل موثرتری در این مناطق مداخله و بر آنها نظارت کند.

سیستم مذکور در شهری مثل میلواکی فقط بخشی از استراتژی پلیس برای مبارزه با جرایم و امنیت بخشیدن به محله ها است ولی داده های شات اسپاتر حتی در برخی پرونده های از جمله یک پرونده قتل٬ برای محکومیت مورد استناد قرار گرفته اند.


البته چنین تکنولوژی هایی به مرور و در ضمن استفاده است که بلوغ پیدا کرده و کارایی بهتری را نشان می دهند٬ ولی در همین مرحله نیز سنسورهای شات اسپاتر با گوش کردن به صداهای بوم و بنگ محله های میلواکی و سایر جاها٬‌ توانسته اند اطلاعات مفیدی از وقایع محلی را برای پلیس فراهم کنند که برخی را به هیچ شکل دیگری نمی شد شناسایی کرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد